Sparta alebo Lakedaimón (po grécky: Σπάρτη) bol staroveký mestský štát v južnej časti Peloponézu pri strednom toku rieky Eurotas.
Sparta bola súborom dedín Limnai, Kynosúra, Mesoa, Pritané a Amyklai založili okolo roku 1000 alebo 950 pred Kr. Dórovia (najstaršie nálezy sú však mykénske). Novoprišlí Sparťania (Spartiatai) si podrobili lokálne obyvateľstvo (t.j. pravdepodobne achájske obyvateľstvo) Lakónie. Neskôr si v dvoch tzv. messénskych vojnách (prvá v polovici 8. storočia, druhá v polovici 7. storočia) podmanili aj obyvateľstvo Messénie, ktoré sa stalo štátnymi otrokmi - helótmi. Časť obyvateľstva ostala slobodná (perioikovia), ale bez politických práv.
|
Zriadenie
Politické inštitúcie
Sparta sa označuje za štát s tzv. zmiešanou ústavou. Boli v nej prvky monarchistickej (králi), aristokratickej (geróchia) a demokratickej ústavy (efori, ľudové zhromaždenie).
- králi (gr. archagetai - vrchní velitelia). V Sparte vládli dvaja králi vždy z dvoch rodov - Ágidovcov a Eurypontovcov. Prednosť pri obsadzovaní trónu mal vždy syn, ktorý sa narodil počas doby , keď jeho otec zastával funkciu kráľa (nemusel to teda byť najstarší syn). Ak bol nastupujúci kráľ nedospelý, vládol miesto neho regent (obyčajne najstarší mužský príbuzný). Hlavnou funkciou kráľov bolo vrchné velenie nad spartským vojskom, v dobe mieru mali predovšetkým náboženskú funkciu - starosť o štátny kult.Význam ich postavenia sa prejavoval
v ich prednostnom práve na vojnovú korisť,na podiel z náboženských obetí a dvojitými porciami pri spoločnom stravovaní.
- Geróchia (z gr. geras - satrec) - bol poradný orgán kráľov, mal 28 členov + dvaja králi. Gerúzia pripravovala návrhy pre ľudové zhromaždenie. Jej členmi boli muži starší ako 60 rokov, mali doživotnú funkciu.
- efori - boli každoročne volení úradníci, ktorých hlavnou funkciou bol dozor nad životom v Sparte. Kontrolovali výcvik a výchovu mládeže, sprevádzali kráľov pri vojenských výpravách. Ak sa králi nesprávali primerane postaveniu a porušovali tzv. Lykurgovu ústavu, mohli ich dať odsúdiť aj na smrť. V 4. a 3. storočí strhli efori na seba všetku moc, ich vláda sa označovala ako tyranská.
- apella (ľudové zhromaždenie; gr. apella) - na ňom sa schádzali všetci Sparťania, ktorí dosiahli vek aspoň 30 rokov. Ľudové zhromaždenie schvaľovalo (bez diskusie) návrhy, ktoré predložila na rokovanie gerúzia.
Sociálne rozvrstvenie
- Sparťania - jediní plnoprávni občania, občianske práva nadobúdali po dovŕšení 30 rokov. V 8. storočí ich bolo asi 10 000, postupne ich počet klesal (v čase grécko-perzských vojen ich bolo asi 8000, v čase peloponézskej vojny asi 6000, v 4. storočí počet plnoprávnych občanov klesol asi na 800). Mali nárok na prídel pôdy (kláros) aj s otrokmi (heilóti).
- perioikovia (bývajúci okolo) - osobne slobodní, ale neplnoprávni občania, povinní platiť dane a zúčastniť sa na vojenských výpravách. Pochádzali väčšinou z radov cudzincov, živili sa obyčajne remeslom a obchod (boli málo rozvinuté).
- heilóti - boli to otroci, ktorí patrili štátu a spolu s pôdou ich prideľovali jednotlivým Sparťanom, ktorým museli pravidelne prispievať na výživu z dopestovaných plodín. Pochádzali väčšinou z radov zotročeného messénskeho obyvateľstva.
Sparťania sa delili na tri fýly, bývali v piatich roztrúsených dedinách (óby), teda nevytvorili tradičný mestský štát (gr. polis).
Dejiny
Sparta existovala už v mykénskom období, podľa tradície v nej vládol kráľ Ménelaos, ktorého manželku Helenu uniesol trójsky princ Paris, čo vyvolalo trójsku vojnu. Ménelaovým bratom bol Agamemnon, vládca Mykén a vodca Achájskych Gréckov pri Tróji.
Spartský štát sformovali Dóri, ktorí prišli do Grécka na prelome 12./11. storočia. Tradícia pripisovala vytvorenie spartskej ústavy bájnemu Lykurgovi, ale ústava sa sformovala až po dobytí susednej Messénie (juhozápadná časť Peloponézu), keď si Sparťania podmanili tamojšie obyvateľstvo a urobili si z neho otrokov.
V 6. storočí bol založený peloponézsky spolok, v 5. storočí sa zúčastnila na grécko-perzských vojnách a v peloponézskych vojnách porazila roku 404 pred Kr. Atény. Nakoniec bola Sparta roku 371 pred Kr. porazená Tébami a potom upadala.
Výchova a škola
V Sparte riadil výchovu budúcich občanov štát. Narodenie bolo už spomenuté skôr. Rozdiel od Atén bol tiež v tom, že v Aténách malé batoľatá zavinovali do plienok, zatiaľ čo v Sparte pestúnky novorodeňatá nezavinovali. Už od najútlejšieho veku bola výchova veľmi tvrdá. Ako nás poučuje Plutarchos vo svojej knihe:
- Lakonské pestúnky, si navykli akémusi staraniu o deti, ktoré bolo spojené s umením, takže nemluvňatá odchovávali bez plienok a dopriali tak voľnosti údom a celej postave, dohliadali na to, aby sa ich zverenci uspokojovali s malým množstvom potravy a neboli vyberaví, aby sa nebáli tmy a samoty, ani aby nepoznali nespôsobnú mrzutosť a plačlivosť.
Preto mnohé aristokratické rodiny hľadali pestúnky pre svoje deti práve v Sparte. Od 7. roku boli chlapci rodičom odoberaní a vychovávaní v prísnej kázni spoločne pod štátnym dozorom v družinách (aelegia), rozdelených podľa veku. Každá družina bola vedená 20-ročným mužom, ktorého musela bezpodmienečne poslúchať a za neposlušnosť boli chlapci bičovaní remencami. Učili sa skromnosti v jedle a pití, v odeve a bývaní. Obliekali sa jediným hrubým kusom odevu, chodili prostovlasí a bosí. Cvičili sa v behu, skoku do diaľky, zápolení, vrhaní oštepom a diskom, učili sa písať, čítať, hudbe, spevu a tancu a memorovali homérske básne a štátne zákony. Plutarchos o spartskej výchove píše
- Vedami sa zaoberali len z nutnosti. Celé ostatné vychovanie potom smerovalo len k naprostej poslušnosti, vytrvaniu v obtiažach a k víťazstvu v boji. Preto i v pokročilejšom veku ich cvičenie dosť prepínali, dohola ich strihali a zvykali ich, aby chodili bosí a hrali sa obyčajne nahí.
Od 12 rokov sa ich výchova stávala tvrdšou. Stravu mali ešte chudobnejšiu, ale mohli si ju prilepšovať krádežami. Tým sa v nich mala cvičiť múdrosť a obratnosť: kto sa nedal chytiť bol pochválený, kto bol pri krádeži pristihnutý, bol prísne potrestaný. Od dvanástich rokov sa tiež začala viac prejavovať náklonnosť starších mužov.
- V tomto veku sa už povoľovalo, aby medzi deťmi a dospelými vznikli milostné (pederastia), ak nie telesné vzťahy, ktoré sú, ako sa zdá, nutným sprievodným javom v živote spoločne žijúcich mladých mužov, izolovaných od ostatných ľudí. Zákon i verejná mienka ich dovoľovali, ale zároveň im kládli isté medze, ktoré možno určiť len obtiažne. Medzi milencom a chlapcom, ktorého dospelý svojou voľbou vyznamenal, sa vytvorila tesná vzájomná náklonnosť. Milenec mu bol zároveň ochrancom aj vzorom a tieto zvláštne citové putá, s ktorými sa stretávame aj u iných dórských národov, viedla k súpereniu, ktoré ďalej prispievalo k rozvinutiu bojovníckych cností.”
Po 15. roku spali chlapci len na holom rákosí, ktoré si museli natrhať na brehoch rieky Eurótu, v ktorej sa otužovali kúpeľmi. Na dôkaz telesnej odolnosti boli vybraní jedinci každoročne na počiatku jari bičovaní pred oltárom Artemidy zvanej Orthia, čím malo byť dosiahnuté omladenie jarnej prírody (porovnateľné s veľkonočnou šibačkou). Pri tom nesmeli prejaviť bolesť, takže niekedy klesli aj mŕtvi k zemi. V tomto veku sa smeli občas zúčastniť spoločných hostín mužov a načúvať ich rozhovorom o veciach politických i otázkach etických, a tím obohacovali svoje vedomosti a cibrili svoj charakter. V prípade, že boli opýtaní, odpovedali stručne, tzv. "lakonicky”. Cieľom mravnej výchovy spartských chlapcov bolo vypestovať v nich hlavne úctu k starším a oddanosť štátu. V 18 rokoch sa stali dospelými, prechádzali vojenským výcvikom a zúčastňovali sa tzv. krypterií. Tak bola označovaná služba mladých Sparťanov, ktorá pôvodne súvisela s ich "zasväcovaním” v mužov. Tento názov sa potom preniesol aj na označenie oddielu konajúceho túto službu. Princíp bol v tom, že vo dne sa chlapci ukrývali ( gr. kryptein ) a v noci sa vydávali na výpravy proti heilótom. Tzv. kryptoi boli tiež súčasťou spartskej armády. V 20 rokoch sa stávali vojakmi, patrili k družine asi 15 mužov, ktorí vo vojne tvorili bojovú družinu, ktorá spala v spoločnom stane (syskenoi) a museli sa účastniť spoločného stravovania (syssítia), na ktoré museli pravidelne prispievať naturálnymi dávkami. Najskôr v 30 rokoch sa stávali plnoprávnymi občanmi a mohli si založiť vlastnú rodinu.
Dievčatá boli nechávané aj po 7. roku doma, zúčastnili sa však výchovy gymnastickej a tanečnej, a dokonca aj spolu s mládencami závodili. Čo sa týka duševnej a telesnej výchovy dievčat, Sparta a jej osada Kýréne jej venovali značnú pozornosť. Mali pre to dôvody jednak branné (po odchode mužov do vojny pripadala ženám povinnosť chrániť mesto pred nepriateľom a heilótmi), a jednak eugenické (pri malom počte slobodného obyvateľstva sa bral zreteľ k úlohe rodičky zdravého pokolenia). Spartské dievčatá sa cvičili vo všetkých častiach päťboja, v rôznych druhoch skokov, v tanci, loptových hrách a súťažili aj s chlapcami pri slávnostiach, napr. gymnopaidiách, a podobne ako chlapci, neoblečené. Plutarchos v svojom diele píše:
- Lykurgos, odstránil rozmaznanosť, chúlostivosť a všetku ženskosť (celkom bežnú u mladých Atéňaniek) tým, že dievčatá privykal rovnako ako mladíkov, aby pri sprievodoch kráčali nahí a aby pri niektorých slávnostiach tancovali a spievali za prítomnosti a pred očami mladých mužov. Takýmto spôsobom sa pripravovali manželské spojenia mladých ľudí, ktorí sa k sebe dobre hodili, a ktorí potom vo svojich deťoch dávali Sparte budúce statné deti. S dievčatami sa stretávame i pri celogréckych hrách. Každého piateho roku sa konal v Olympii pri slávnosti bohyne Héry, kedy bola jej socha obliekaná do nového peplu, ktorý utkalo šestnásť žien, na olympijskom štadióne závod dievčat v behu. Závodná dráha bola o jednu šestinu štadiónu kratšia ako u mužov, to je asi 160 m, a dievčatá boli rozdelené do troch vekových kategórií
dudu
(mako, 31. 1. 2014 18:48)